منبع (Resource)

فاکتورهایی نظیر پرسنل، تجهیزات، امکانات و … ( به غیر از زمان) که برای به انجام رساندن فعالیت‌ها مورد نیاز هستند یا مصرف می‌شوند را منبع می‌گویند.

در لغت‌نامه مديريت پرو‍ژه، به تمامی مواردی كه براي پیش بردن فعاليت‌ها و تکمیل پروژه به آنها نياز داريم منبع مي‌گوييم. این منابع مرتبط بهم و در حوزه پروژه هستند و برای موفقیت یک پروژه باید به خوبی تخمین زده شوند، نبود منابع موجب محدودیت در تکمیل فعالیت‌های پروژه می‌شود.

منابع می‌توانند انبار شدنی یا غیر انبار شدنی باشند. منابع انبار شدنی تا قبل ازینکه استفاده شوند در دسترس هستند و ممکن است توسط فعالیت‌هایی که آنها را تولید می‌کنند دوباره پر شوند ولی منابع غیر انبار شدنی باید برای هر دوره زمانی (حتی اگر در دوره زمانی قبل استفاده نشده باشند)‌ تجدید شوند.

از مهمترین منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجهیزات: به عنوان بخشی از پروژه با توجه به ماهیت پروژه مديريت می‌شوند.

افراد: يكي از مهمترين منابع می‌‌باشد، در واقع مديريت كردن افراد به معنای داشتن افرادی با مهارت های مناسب در زمان مناسب است.

هزینه: در مقابل درآمد قرار می‌گیرد، این هزینه‌ها می‌توانند ‌شامل رفت‌و‌آمد، غذا،‌ عقد قرارداد و … باشند. مدیر مالی پروژه  باید تمام هزینه‌ها را به یک بودجه دقیق اختصاص دهد که این مستلزم  برنامه‌ریزی دقیق بودجه است.

تنظیمات سرور در پراجکت سرور 2013 – قسمت دوم
مقایسه تنظیمات پراجکت سرور 2010 و 2013

نوشته‌های مرتبط

در معنای ریسک

در معنای نمودار گانت

در معنای ساختار شکست کار

در معنای طرح پروژه

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست