در بیشتر شرکتها، پارتیشن یا اتاقی هست که روی درش تابلویی زدهاند با این عنوان: دفتر مدیریت پروژه (PMO). کار این بخش چیه؟ تعریفهای زیادی برای همچین محلی وجود داره که در ادامه به چندتای اونها نگاهی میکنیم.
- بخش سازمانی که مسئولیتهای مختلفِ مربوط به مدیریت مرکزی و هماهنگ پروژهها به اون تخصیص داده شده است. مسئولیت PMO میتونه از فعالیتهای پشتیبانی مدیریت پروژه تا مدیریت مستقیم یک پروژه باشه.
- PMO مکانیزمی اداری است که توسط اون یک نقطهی کانونی برای فعالیتهای مدیریت پروژه سازمانی فراهم میشه.
- دفتر مدیریت پروژه یک لایهی رسمی و مرکزی کنترل بین مدیریت عالی و مدیریت پروژه است.
حرف P در این کلمه اول Project است و نه برنامه (Program) و یا پرتفولیو (Portfolio). پس دفتر مدیریت پروژه مسئول پروژههای سازمان است. این پروژهها می توانند مستقل از هم و یا مرتبط با هم باشند. در حالت دوم چند پروژه یک سبد پروژه یا اصطلاحن پورتفو رو تشکیل میدهند که در تعامل با هم و در جهت یکی از اهداف تجاری شرکت مدیریت میشوند.
نامهای معروف دیگر برای این همچین واحدی اینها هستند: دفتر مدیریت برنامهها (Program Management Office)، دفتر پشتیبانی پروژه (Project Support Office)، دفتر پروژه (Project Office) و …
برای آشنایی با وظایف دفتر مدیریت پروژه، ای نوشته (لینک) رو بخونید.