با گارتنر آشنا هستید؟ یا تا حالا اسم چهارگوش جادویی به گوشتون خورده؟ اگه مدیر یا کارشناس IT هستید یا با سیستمهای اطلاعاتی سازمانی سر و کار دارید (مثل اعضای یک PMO)، ارزشش رو داره که با یکی از مهمترین شرکتهای مشاورهی این عرصه و یکی از ابزارهای مهمش آشنا باشید.
شرکت گارتنر
گارتنر (Gartner Inc) یک شرکت تحقیقاتی و مشاورهای فناوری اطلاعات است که در مورد مسائل مربوط به فناوری دانش و بینش ایجاد میکنه. این شرکت آمریکایی در سال 1979 توسط آقای گارتنر تاسیس شده است، در حاضر بیش از 6000 کارمند در 85 کشور داره و درآمد سالانهش بیشتر از 2 میلیارد دلار است.
مشتریهای شرکت شامل سازمانهای بزرگ، دولتها، شرکتهای فناوری محور و سرمایهگذران هستند. در این شرکت تحقیقات، برنامههای مدیریتی، مشاوره و برگزاری رویدادها انجام میشه. به زبان ساده گارتنر به شرکتها کمک میکنه تا در مورد ابزارها و روندهای IT تحقیق و بررسی کنند، تحلیل و تفسیر کنند و در نهایت بهترین تصمیمات رو بگیرند و بهترین ابزارهای فناورانه را برای حوزه کاری خودشون به کار بگیرند.
در صورتی که دوست داشته باشید در مورد قیمت خدمات گارتنر بدونید، باید گفت بسته به اندازه شرکت و سطح سرویس درخواستی از حداقل 20 هزار دلار در سال شروع میشه. البته این عدد حدودی است.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت گارتنر (لینک) سر بزنید و یا مطالبش رو در لینکدین (لینک) پیگیری کنید.
گارتنر 2 ابزار معروف داره که یکی از اونها چهارگوش جادویی است و در ادامه با اون آشنا میشویم.
چهارگوش جادویی (Magic Quadrant)
باید بدونید این کلمه چیه و چطور بهتون کمک میکنه تا تصمیمهای هوشمندانهتری در انتخاب سیستم بگیرید. چهارگوش جادویی یک ابزار تحلیلی است که توسط گارتنر توسعه داده شده است و تصویری لحظهای از صنعت یا بازار رو به شما میده. این مربع، شرکتهای متمایز و ماندنی در یک بازار مشخص رو در این چهار بخش دستهبندی میکنه:
- رهبران (Leaders)
- چالشگرها (Challengers)
- رویاگرها (Visionaries)
- بازیگران بخشهای خاص بازار (Niche Players)
این چهار بخش بر روی دو بُعد «توانایی اجرا» و «کامل بودن چشمانداز» قرار میگیرند. یکی از بازارهایی که مورد ارزیابی گارتنر قرار میگیرد و شرکتهای موجود در اون در چهارگوش جادویی مجزایی قرار میگیرد مدیریت پروژه و پرتفولیو است. خب، حالا به تصویر زیر نگاه کنید.
به خوبی مشخص است که هر شرکت در کدام بخش قرار میگیره. وجود هر شرکت در یکی از این 4 بخش اطلاعات مفیدی به مخاطب ارائه میکنه، مخصوصن اگه در حال مقایسه محصولات این شرکتها برای استفاده در سازمان خودتون باشید. برای همین مهمه که بدونید «توانایی اجرا» و «کامل بودن چشمانداز» یعنی چی.
توانایی اجرا (Ability to Execute)
گارتنر برای ارزیابی شرکتها در این بُعد از 7 شاخص استفاده میکنه که 3تای مهمتر اینها هستند:
- زیستپذیری کلی (Overall Viability): شرکت ارائهکننده در حال حاضر و در آینده پیشِ رو تا چه حد از نظر مالی سالم است؟
- تجربه مشتری (Customer Experience): ارائه کننده تا چه حد از استفادهی موفق محصول توسط مشتری پشتیبانی میکنه؟
- عملیات (Operations): ارائهکننده تا چه حد کار خود را به خوبی انجام میده؟
این فاکتورها به امکانات و قابلیتهای محصولات کاری ندارند و تنها یک راهنمای روشن برای نمایش کیفیت شرکت ارائهدهنده و توانمندیش برای پشتیبانی از محصول در یک بازه زمانی طولانی هستند.
کامل بودن چشمانداز (Completeness of Vision)
هر چند که توانمندی ارائهدهنده برای اجرای مناسب مهم است ولی به همون اندازه مهمه که این شرکت و محصولات و خدماتش به کدوم سمت حرکت میکنه. بخش «کامل بودن چشمانداز» برای همین وارد بازی میشه. دونستن اینکه ارائهدهنده، یک استراتژی برای محصول خودش داره، اثر مهمی در ارزیابی شرکت در این بخش خواهد داشت. گارتنر با 8 فاکتور کامل بودن ویژن رو ارزیابی میکنه. 3 شاخص مهمتر اینها هستند:
- ادراک بازار (Market Understanding): ارائهدهنده تا چه حد نیازهای مشتریهای خودش رو میفهمه و به صورت پیوسته در محصولات و خدمات خودش به اون نیازها جواب میده؟ نمره بالاتر در این شاخص نشون میده که شرکت داره به سرمایهگذاری روی محصول خودش ادامه میده.
- استراتژی پیشنهاد (Offering Strategy): میزان تعهد ارائهدهنده به محصول چقدر است؟ آیا به سرمایهگذاری روی تکامل و بهبود محصول ادامه میده؟ اینکه شرکت برنامههای بلندمدتی برای محصولش داره برای تصمیم خرید کاربران و خریدان اهمیت زیادی داره.
- مدل تجاری (Business Model): روش جلو بردن کسب و کار شرکت ارائهدهنده تا چه حد قوی است؟ آیا این رویکرد از نظر مالی و رقابتی باثبات است؟ وقتی شما محصول یک شرکت رو استقرار میدهید، تمایل و نفع شما در اینه که ارائهدهنده در بازار باقی بمونه و پیشرفت کنه.
با ترکیب «توانایی اجرا» و «کامل بودن چشمانداز» به یک تصویر روشن از ارائهدهندهها میرسیم که کدامیک محصول و خدمت خوبتری رو بهتر ارائه و پشتیبانی میکنند. نکته آخر اینکه نگاه کردن به آخرین چهارگوش منتشر شده برای تحلیل وضعیت شرکتها کافی نیست. بایست چهارگوش جادویی چند سال آخر رو در کنار هم قرار داد تا روند تغییر جایگاه شرکتها یا ثبات آنها مشخص بشه.
امیدوارم با این نوشته با گارتنر و چهارگوش جادویی آشنا شده باشید. برای مشاهده این چهارگوشها کافیه کلمه Magic Quadrant رو گوگل کنید و در عکسهای یافته شده بچرخید. در پایان نگاهی بیاندازیم به یک «چهارگوش جادویی سیستمهای مدیریت پروژه» از گارتنر که البته برای سال 2010 است:
2 دیدگاه. همین الان خارج شوید
salam,man mikham barname msp nasb konam vali setup ro peida nemikonam mishe rahnamaim konid?
از اینجا دانلود و نصب کنید: http://p30download.com/fa/entry/41837